fbpx

Gândiți local! Câteva motive pentru care e mai ”sănătos” consumul local

Și când spun că e mai sănătos consumul local, nu mă refer strict la sănătatea noastră, din punct de vedere al alimentației sau la sănătatea planetei. Acesta este și motivul pentru care l-am pus între gilimele. Nu. Sănătos din toate punctele de vedere inclusiv economic, psihic și social.

Adevărul e că fiecare moment din viață trebuie privit ca o experiență și în urma acesteia să ne ajustăm traiectoria. Cel puțin eu așa simt. Nu deținem, niciunul dintre noi, adevărul absolut. Și în viață, la fel ca în marketing, testăm și adaptăm. Testăm o direcție și o ajustăm în funcție de ce se întâmplă pe parcurs.

În toate escapadele mele de până acum, m-am minunat și am beneficiat la maximum de tot ce mi-a oferit locul pe care l-am vizitat. De la mâncare până la cultură, de la peisaje până la infrastructură. Și cred că motivul principal pentru care mă încântă așa tare Grecia, Italia, Spania, e fix pentru că ei se axează foarte tare pe consumul local.

Afacerile locale folosesc resurse locale.

Nu spun că în totalitate, dar preponderent asta se întâmplă. De la forța de muncă până la partenerii economici. Asta înseamnă că banii se învârt la noi în comunitate.

Pentru România nu am găsit un studiu în direcția asta, dar în SUA spre exemplu, pentru fiecare 100 $ cheltuiți, 68 $ se întorc în comunitate. Ceea ce e super încurajator. Nu?

Adică cheltuim local ca să putem investi local. Practic, indirect, o partea din banii cheltuiți de mine mi se întorc.

Știu că noi nu avem cultura ”ajută-ți vecinul”, dar cred că trebuie să conștientizăm faptul că afacerile mici sunt deținute chiar de vecinii noștri. Ceea ce înseamnă că dacă cumpărăm de la ei, practic le ajutăm afacerea lor. Ajutându-le afacerea lor, creștem nivelul de trai în comunitate. Asta nu se traduce prin chirii mai scumpe, ci se traduce prin venituri mai mari, inclusiv, pentru noi, și servicii / produse mai calitative la prețuri mai mici.

În plus, afacerile mici, locale, sunt cele care investesc / sponsorizează evenimentele mici. De la un campionat de fotbal în curtea școlii până la un bar-hopping. Știu, nu pare cine știe ce, dar starea de bine în comunități mici (cum sunt, de exemplu, comunitatea părinților dintr-un liceu) este dată fix de aceste mici evenimente.

Iar dacă e să vorbim de cazuri extreme, când efectiv nu mai poți să apelezi la vecinii de peste mări și țări pentru a-ți procura cele necesare traiului, cred că pandemia ne-a tras un semnal de alarmă extrem.

Gesturi mici, dar cu un impact mare.

Aparent să investești în comunitatea locală e un efort pe care poate nu suntem dispuși să-l facem pentru că nu vrem să renunțăm la confort. Dar nu e chiar așa, chiar și acum facem gesturi în această direcție, dar poate nu le conștientizăm.

În primul rând cred că trebuie să nu trecem în nicio extremă. Pentru că adoptarea, oricărei schimbări, se face treptat, nu brusc.

  • Testați localurile mici, de familie, cele care folosesc ingrediente produse local. Avem câteva exemple foarte bune în Cluj (DOT, Cimbru, Tortelli Pasta Bar etc) și sunt sigur că dacă crește gradul de interes în această direcție, din ce în ce mai multe afaceri locale vor implementa această politică.
  • Deschideți-vă conturi la bănci din RO. Banca Transilvania, spre exemplu, a fost inclusă și în acest an în topul celor mai doriți angajatori și s-a implicat activ în donarea pentru achiziționarea echipamentelor necesare în lupta cu pandemia COVID-19.
  • Faceți sport? Perfect, alegeți o sală de sport locală.
  • Cumpărați alimente și produse de la micii producători. Nu zic să cumpărați on-line, neaparat, de pe Made in Cluj, dar cu siguranță puteți să le vizualizați produsele și să le luați datele de contact. Mergeți în piețe și triați micii producători de samsari.
  • Când mergeți cu mașina în service-ul auto, căutați un mecanic cu un atelier local, nu neparat o reprezentanță.
  • Cu toții avem nevoie să mergem la coafor / frizer. Aici chiar ai de unde alege.
  • Concediu? Caută ceva în zona ta care să se încadreze în bugetul și standardele tale. Eu, spre exemplu, nu rezonez deloc cu litoralul nostru. Asta nu înseamnă că nu îmi place în Maramureș sau prin Apuseni. Probabil că anul ăsta mă voi axa mai mult în direcția asta cu escapadele.

Indiferent de nevoia achiziții, încercați înainte de a decide ce cumpărați și de unde, să puneți în balanță și informația asta: cine se află în spatele afacerii.

Mă repet, nu trebuie să trecem în extremă, dar, zic eu, ar trebui să începem să ne dezvoltăm cultura asta de a cosuma local.

Featured image by Mike Scheid on Unsplash


7 comments

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Post

Depresie, nu impresie!

Next Post
Strada Potaissa 2020

Strada Potaissa 2020 – Piața de flori altfel va avea loc între 6 și 12 iulie

Related Posts