Mai țineți minte când unii mai mici se băteau cu mânuța în piept că în Cluj – Napoca avem cel mai curat aer din Europa? No! Airly, compania care se ocupă de monitorizarea calității aerului, a publicat astăzi analiza lunară cu privire la poluarea aerului în orașele din Europa, care clasifică orașele pe baza gradului de poluare a aerului, măsurat prin nivelurile de PM10 (particule în suspensie) și NO2 (dioxid de azot).
Analiză Airly despre orașele cu cel mai poluat aer din Europa: Clujul, lider la concentrația de NO2
Analiză PM10
PM10 este o particulă în suspensie (numită și poluarea cu particule), termenul folosit pentru un amestec de particule solide și picături de lichid găsite în aer. Scăderea concentrațiilor este clar vizibilă în comparație cu aprilie 2021, când unele orașe au înregistrat rezultate mult mai mari, cum ar fi Milano (42,8), Łódź (29,1).
Deși concentrațiile de PM10 au scăzut relativ, Napoli a fost din nou în fruntea clasamentului (23,91), alături de o serie de orașe din Spania (Gijon, Sevilla, Oviedo). Concentrațiile de PM10 în orașele poloneze au scăzut semnificativ – cea mai mare scădere s-a înregistrat în Tychy, cu un Indice al Calității Aerului (CAQI) de 16,82.
Analiza NO2
NO2 este un poluant care dăunează celulelor sistemului imunitar din plămâni și provoacă o susceptibilitate crescută la infecții respiratorii. Poate face astmaticii mai sensibili la alergeni, ducând la un efect negativ asupra sistemului respirator.
NO2 este produs din combustia combustibilului, liderul în concentrația de NO2 fiind orașul Cluj-Napoca (17.53). Orașul britanic Newcastle Upon Tyne a înregistrat o concentrație puțin mai mică (17.05), în timp ce podiumul a fost închis de liderul PM10, Napoli, clasându-se pe același loc cu orașul apropiat Giugliano din Campania.
Sunt standardele prezentate periculoase pentru sănătate?
Nivelul anual periculos al CAQI mediu pentru PM 10 și NO2 este de 20. În cazul PM10, această normă a fost depășită de cele patru orașe aflate în fruntea clasamentului. Cu toate acestea, în cazul NO2, niciunul dintre orașe nu a depășit standardul considerat periculos pentru sănătate, dar unele s-au apropiat de acesta.
Ținând cont de faptul că 62% din guvernele lumii nu împărtășesc date despre calitatea aerului în timp real, am vrut să luăm această inițiativă și să arătăm tuturor ce se întâmplă în aerul din jurul nostru. Datele nu sunt excelente pentru unele regiuni mari din Europa, dar observăm o oportunitate de a rezolva problema. Oamenii trebuie să își schimbe obiceiurile, în special în ceea ce privește utilizarea mașinilor, iar autoritățile locale trebuie să înceapă să monitorizeze aceste probleme, apoi să pună în aplicare politici adecvate pentru gestionarea acestora.
afirmă Wiktor Warchałowski, CEO-ul și cofondatorul Airly.
Poluarea aerului – cel mai mare risc pentru sănătate în UE
Potrivit Agenției Europene de Mediu (AEM) – poluarea aerului este cel mai mare risc pentru sănătate din Uniunea Europeană, cu aproximativ 379.000 de decese premature datorate expunerii la particule (PM10) în 2018 și 54.000 la dioxid de azot (NO2) în 2018.
Centralele electrice, industria grea și – în special în cazul NO2 – creșterea traficului auto sunt principalele cauze ale poluării.
Apel la acțiune – pentru autorități locale și comunități
Consiliile locale și municipalitățile pot începe prin monitorizarea permanentă a calității aerului în timp real, localizarea surselor de poluare și promovarea unei politici care vizează poluarea locală prin reducerea traficului rutier în cele mai aglomerate locuri poluate.
În același timp, oamenii trebuie să ia decizii pentru un de stil de viață propice calității aerului și mediului: alegând să circule prin car sharing, cu bicicletele sau trotinete electrice, în loc de automobile.
Mai ales pentru călătoriile pe distanțe scurte, care sunt cele mai problematice. Conform datelor din Planul de acțiune global – în zonele urbane, cum ar fi interiorul Londrei, o treime din călătoriile cu mașina sunt mai mici de două mile, iar mai mult de jumătate din călătoriile cu mașina la nivel național sunt mai mici de cinci mile.
Clasamentul celor mai poluate orașe mari din Europa (PM10) în mai 2021:
Clasament | Oraș | Țară | Indicele European de Calitate a Aerului (CAQI) |
20 | Huelva | Spania | 15.86 |
19 | Częstochowa | Polonia | 16.13 |
18 | Katowice region | Polonia | 16.24 |
17 | Kielce | Polonia | 16.32 |
16 | Rotterdam | Olanda | 16.35 |
15 | Łódź | Polonia | 16.57 |
14 | Toruń | Polonia | 16.71 |
13 | Palma de Mallorca | Spania | 16.74 |
12 | Tychy | Polonia | 16.82 |
11 | Ghent | Belgia | 16.89 |
10 | Antwerp | Belgia | 17.02 |
9 | Malaga | Spania | 17.49 |
8 | Sofia | Bulgaria | 17.81 |
7 | Skopje | Macedonia | 17.99 |
6 | Santander | Spania | 18.21 |
5 | Bilbao | Spania | 19.24 |
4 | Oviedo | Spania | 20.19 |
3 | Sevilla | Spania | 20.94 |
2 | Gijon | Spania | 23.73 |
1 | Napoli | Italia | 23.91 |
Clasamentul celor mai poluate orașe mari din Europa (NO2) în mai 2021:
Clasament | Oraș | Țară | Indicele European de Calitate a Aerului (CAQI) |
20 | Wrocław | Polonia | 11.01 |
19 | Rouen | Franța | 11.10 |
18 | Slough, Windsor | Marea Britanie | 11.13 |
17 | Budapesta | Ungaria | 11.16 |
16 | Londra | Marea Britanie | 11.92 |
15 | Dundee | Marea Britanie | 12.04 |
14 | Genoa | Italia | 12.20 |
13 | Brest | Franța | 12.29 |
12 | Kraków | Polonia | 12.43 |
11 | Edinburgh | Marea Britanie | 12.54 |
10 | Granada | Spania | 13.24 |
9 | Leeds | Marea Britanie | 13.27 |
8 | București | România | 13.33 |
7 | Ploiești | România | 13.38 |
6 | Marseille | Franța | 14.18 |
5 | Atena, Piraeus | Greece | 14.57 |
4 | Timișoara | România | 14.84 |
3 | Napoli | Italia | 15.88 |
2 | Newcastle-upon-Tyne | Marea Britanie | 17.05 |
1 | Cluj-Napoca | România | 17.53 |
Airly oferă informații acționabile despre calitatea aerului cu ajutorul algoritmilor AI, care prezic poluarea aerului pentru următoarele 24 de ore, cu o verificabilitate de până la 95%. Airly oferă clienților din întreaga lume o platformă cu informații despre mediu prin instalarea de rețele de senzori care urmăresc toți markerii cheie de poluare – particule (PM1, PM2.5, PM10) și gaze (NO2, O3, SO2 și CO).
Metodă de măsurare
Airly folosește date dezvoltate de o echipă de oameni de știință din cadrul Comisiei Europene. Din setul de date, au fost luate în considerare doar orașele cu o populație de peste 100.000 de locuitori (adică aproximativ 400 de locații).
Din aceasta, s-au luat în considerare orașele cu cel puțin 4 puncte de măsurare diferite (inclusiv senzori Airly, PurpleAir și stații de stat). Datele finale sunt prezentate utilizând indicele european al calității aerului CAQI.
Despre Airly
Airly este o companie de tehnologie în domeniul monitorizării calității aerului, cu sediul central în Cracovia, Polonia. Din 2016, Airly construiește cea mai mare rețea globală de senzori pentru calitatea aerului cu scopul de a contribui la informarea și conștientizarea oamenilor privind problemele de poluare a aerului.
Airly permite guvernelor, companiilor și persoanelor fizice să reducă poluarea aerului la nivel global.
Compania oferă senzori de calitate a aerului ușor de instalat, un sistem complet de monitorizare a calității aerului prin tehnologii avansate de procesare a datelor și un algoritm bazat pe AI pentru prognoza calității aerului, senzori capabili să funcționeze în diverse condiții meteorologice, cu măsurători în timp real, disponibile pe site-ul https://airly.eu/map/en/ sau în aplicația Airly pentru smartphone.
Împreună cu Philips, compania a lansat și campania de CSR România Respiră, care își propune să acopere întregul teritoriu al României cu senzori de calitate a aerului.