Statutul de cetățean european conferă o serie de drepturi consumatorilor români și din țările UE, pe care aceștia nu le cunosc și astfel, le exercită în mică măsură. Publicitatea înșelătoare, clauzele contractuale abuzive și pachetele turistice neconforme sunt printre cele mai puțin cunoscute practici neloiale care încalcă drepturile consumatorilor din România, conform unui studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană.
Campania #YourEUright promovează drepturile consumatorilor, în România, dar și în celelalte state membre ale UE. Inițiată de departamentul pentru justiție (DG JUST) al Comisiei Europene, aceasta se desfășoară simultan în zece țări din Uniunea Europeană și se adresează în special tinerei generații, cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, care are un interes ridicat pentru tehnologie și sunt utilizatori activi ai rețelelor de socializare.
Consumatorii români, în calitate de cetățeni europeni, trebuie să își cunoască drepturile atunci când cumpără și folosesc produse și servicii, dar mai ales aceștia trebuie să fie informați despre modul în care pot să și le exercite. Cadrul legislativ european stabilește un set ferm de măsuri care să protejeze consumatorii atunci când întâmpină probleme cu comercianții.”
a menționat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori (APC), membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC)
Deși un număr mare de consumatori români (61%) au întâmpinat probleme la cumpărarea/utilizarea de bunuri și servicii în ultimul an, 17% dintre aceștia nu au luat nicio poziție. Cele mai cunoscute drepturi europene la care apelează consumatorii români sunt: returnarea produselor achiziționate online în termen de 14 zile calendaristice și garanția gratuită de doi ani pentru produsele achiziționate online sau în magazin.
Reprezentanții APC subliniază riscurile la care se expun cetățenii în ceea ce privește publicitatea înșelătoare, cel mai puțin cunoscut drept al consumatorilor atât în România, cât și la nivelul Uniunii Europene. În cazul achizițiilor online, publicitatea trebuie să fie precisă în ceea ce privește disponibilitatea produsului și a componentelor acestuia. Consumatorii trebuie să verifice pe site datele de identificare ale comerciantului, stocul existent, prețul afișat cu mențiunea dacă conține sau nu TVA-ul sau dacă acesta include și costul de livrare.
Consumatorii trebuie să fie atenți la formele de prezentare a produselor. Publicitatea capcană este printre cele mai frecvente practici neloiale, prin care comercianții promovează produse/servicii la un preț foarte mic, cu un stoc disponibil limitat. Consumatorii au dreptul să fie informați asupra articolelor disponibile și în privința perioadei de valabilitate a ofertei.
O altă practică neloială constă în promovarea de false oferte gratuite, prin care comerciantul pretinde că oferă anumite servicii adiționale gratuite, deși acestea sunt deja incluse în prețul normal. De asemenea, publicitatea mascată în așa-zisele materiale informative este considerată o încălcare a drepturilor consumatorilor.
Materialele publicate în presa scrisă, radio sau TV, care promovează produsele unei companii, trebuie să fie marcate ca fiind sponsorizate, prin imagini, cuvinte sau sunet. În plus, comercianții nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite”, solicitând ulterior cumpărătorului să le plătească pentru a intra în posesia lor.
Legislația europeană se adaptează la noilor cerințe de consum, odată cu utilizarea tot mai frecventă a tehnologiilor digitale în viața de zi cu zi, iar scopul campaniei „You’re right” este de a promova drepturile consumatorilor împotriva practicilor neloiale ale comercianților din spațiul european, online și offline. Totodată, campania subliniază eforturile susținute ale Uniunii Europene în reglementarea măsurilor de protecție pentru apărarea acestor drepturi.
Află mai multe despre drepturile europene și cum pot fi exercitate: www.europa.eu/youreuright/_ro