Presa: democrația stă pe umerii cititorilor!

Nu știu dacă ați observat, dar zilele astea câțiva jurnaliști încearcă să pună povara democrației pe umerii noștri, ai cititorilor.

Foto: Pawel Janiak, Unsplash

Pe fond le dau dreptate, o democrație sănătoasă are, printre altele, o presă liberă care informează corect și imparțial, iar prin informare nu înțeleg doar derapajele extremelor. Și avem câteva exemple în zona asta: PressOne este singura publicație la care m-am abonat de bună voie (ați prins subtilitatea asta dragilor jurnaliști care mă spamați?), iar aplicația BiziDay o folosesc zi de zi și mă ”bucur” de alertele pe care mi le dă.

Ai plăti pentru conținut?

Este întrebarea care, paradoxal, nu o pune presa, ci cumva ne ceartă cu ea. E pusă retoric, ne scoate ochii. Pune presiune asupra noastră, cumva, într-un fel ne face responsabili de democrația șubredă în care trăim, de multitudinea de site-uri care dezinformează… pentru că, nu-i așa, trebuie să mânce și gura lor ceva.

Dragilor, personal aș plăti pentru conținut calitativ. Dar, înainte de a ne întreba pe noi ceva, orice, cred că ar trebui să vă întrebați pe voi.

Când a fost utima dată când voi, cei care aduceți informația, conținutul, ați plătit pentru el? Când ați plătit pentru poza cu care vă ilustrați articolul (Mediafax foto nu a murit din cauza mea, a cititorului). Când ați plătit pentru informația pe care ați luat-o cu copy-paste de la unul din ”concurentul” vostru?

Asta ca să nu mai spun că în anul 2017 voi nu aveți un stie fully responsive, nu aveți instant Facebook articles, nu aveți habar de codul deonologic și foarte mulți scriu articolele cu o grămadă de greșeli gramaticale… de scriitură nu mai spun nimic.

Dragilor, conținutul este regele iar cititorul este regina. Dacă vă doriți cititori care să plătească conținut, ar trebui să vă întrebați: oare ce vrea să citească acest cititor și sub ce formă?

Foto: Johann Walter Bantz, Unsplash

Vedeți voi, dacă scrieți articole menite să genereze trafic (lipsite de conținut) veți genera trafic lipsist de… v-ați prins voi!

Nu te poți aștepta ca lumea să plătească pentru orice mizerie de pe internet. Nu vă puteți aștepta ca oamenii să plătească pentru o informație pe care voi o furați de la colegii voștri.  Nu vă puteți aștepta să plătim pentru că voi ați făcut un ”click dreapta save as” (în traducere liberă asta înseamnă furt!). Nu vă puteți aștepta ca oamenii să plătească să se chinuie să citească o informație de pe un site care se încarcă greu, de pe un site care nu se adaptează stilului meu de viață, nu vă puteți aștepta ca oamenii să plătească și voi să nu faceți niciun efort în a-i înțelege și satisface nevoile.

Dacă tot vă uitați la ce se întâmplă înafara țării, dacă dați exemplu marile publicații din SUA, Anglia, Germania etc. faceți-o până la capăt. Urmăriți-le modelul de business și implementați-l și voi. Nu vă opriți la conținutul plătit. Conținutul plătit este generat de… ceva. Implementați și voi acel ceva și veți avea și voi parte de conținut plătit.

Un mic exemplu: Petreanu își întregistrează audio o parte din articolele pe care le scrie pe blog pentru că asta vor cititorii lui. A ascultat, a înțeles și venit cu o soluție.

Și ca să le răspund la întrebare: da, aș plăti pentru conținut. În momentul de față aș plăti pentru: PressOne, Republica, tolo.ro, Rise Project, Casa Jurnalistului și chiar pentru aplicația BIZIDAY. Voi?

Pe scurt: furnizați un conținut calitativ într-o manieră care să ne fie ușor de consumat (aici mă refer la aspectele tehnice ale diseminării informației: site-uri adaptate cititorului).

P.S.

Cei care îmi vor spune că nu au bani pentru poze, eu le spun că furtul nu are nicio justificare, furtul e tot furt, indiferent de context. Dar asta nu înseamnă că nu sunt alternative. Nu toate pozele sunt ”pe bani”, unele se găsesc și sub altă formă de compensare a celui care a muncit pentru ele. Uite aici un exemplu.

Nu aș vrea ca acest articol să fie interpretat greșit, nu vreau să-i atribuiți conotații negative, din contră. M-aș bucura dacă jurnaliștii, cei care simt că li se adresează, l-ar lua ca pe un articol care cuprinde câteva sfaturi gratuite. Uite, vă mai dau un sfat, tot gratuit: angajați-vă un consultant 🙂

 Featured image: Anastasia Polischuk, Unsplash


comments

Dan Ciulea

Antreprenor, blogger, gurmand, pasionat de fotografie si calatorii. Ma gasiti pe: Twitter, Instagram, Facebook

You may also like...

1 Response

  1. Erika spune:

    Eu n-as da bani pe PressOne. Politicul/investigatiile le acopera ok, dar nu-si diferentiaza textele de opinie versus textele reportaj. Si mai au scapari cand vine vorba de discutat nuante (stiintifice, sociale, grupuri marginalizate sau vulnerabile), in care aduc judecati de valoare sau diferentieri de noi versus ceilalti care nu-si au locul (in care celalalt poate fi rom, femeie, o concluzie stiinfica gri care ei o fac alba sau neagra). In ultima vreme n-am mai avut rabdare sa ii urmaresc.

    Pana una-alta, raman cu abonamentul de DOR si donatia ocazionala la Factual. Si Teleleu.eu. Si ei merita urmariti.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.