fbpx

E mai bine să gătim acasă sau să comandăm mâncare de la un restaurant?

În primul rând trebuie să fim conștienți de faptul că nu mai trăim ca bunicii noștri, nu ne mai producem singuri toate sau cel puțin majoritatea, alimentelor de bază. Adică bunicii mei aveau grădină, aveau animale pe lângă gospodărie pe care le sacrificau și practic singurele chestii pe care le cumpărau erau hainele.

Acum vremurile s-au schimbat și indiferent că îmi cumpăr mâncarea direct gătită sau îmi iau materia primă pentru a o găti eu acasă, tot o să am interacțiune umană.

Indiferent de cum o procur, sunt conștient de faptul că există potențiale riscuri. Și orice decizie iau, aceasta are și părți negative: dacă fac eu cumpărături, ies din casă, dacă plasez o comandă, îi expun pe livratori, dacă mă rezum la ce am prin cămară / frigider, nu susțin financiar restaurantele și oamenii care lucrează încă în această industrie.

Indiferent de opțiunea aleasă e important să respectați indicațiile și regulile din timpul pandemiei COVID-19 Distanțarea socială, igiena bună și evitarea atingerii feței (ochii și scobitul în nas) sunt cele mai importante precauții pe care ar trebui să le luați, dar există și alte modalități care vă ajuta să rămâneți sănătoși și informați-vă doar din surse oficiale.

Ce e mai riscant: să cumpăr alimente de la magazin sau să comand de la restaurant?

Oricât ar fi de frustrant, un răspuns clar și concis nu există. Pentru că e clar că totul depinde de strictețea cu care fiecare afacere (indiferent că vorbim de un supermarket sau de un restaurant care îți aduce mâncarea acasă) aplică regulile de igienă și sănătate (dacă un angajat nu se simte bine, trebuie trimis în concediu).

Dar nu vreau să o dau în paranoia și presupun, fără nicio tentă negativă, că toți suntem conștienți de repercusiuni și ne respectăm unii pe alții.

Cu toate acestea, riscul de contractare a virusului este mai scăzut în cazul în care îți sunt livrate acasă produsele (indiferent că e materie primă ca să gătești tu, mâncarea gata preparată sau o imprimantă ca să-ți listezi declarația pe proprie răspundere) decât dacă mergi tu în magazin sau în restaurant. Iar motivul este cât se poate de simplu: reduci șansele de contact uman.

Dacă îți sunt livrate articolele comandate, te întâlnești cu mai puțină lume. Motiv pentru care eu majoritatea cumpărăturilor mi le fac prin intermediul platformei Made in Cluj (acolo sunt listate și câteva localuri care-mi plăceau și înainte de pandemie, pe lângă micii producători).

Cât de des ar trebui să merg la magazin?

Ideal este să nu mergi deloc. Încearcă să comanzi online, sunt convins că fiecare oraș mare are o platformă online prin care poți să-ți comanzi acasă.

Sfatul meu este să comanzi ori printr-o platformă cum e Made in Cluj, care nu percepe niciun comision sau taxe producătorilor / comercianților / HoReCa-rilor în această perioadă incertă economic, ori să suni / comanzi direct de la ei.

Trebuie să fim conștienți de dificultățile economice prin care trec (vorbesc de micii producători / comercianți / HoReCa-ri) și de implicațiile pe care le are o comandă printr-o aplicație care le ia 30% (nu vreau să fiu înțeles greșit, nu am nimic cu aplicațiile de delivery, le folosesc și eu din când în când, nu despre asta e vorba).

Dacă merg la magazin o dată la două săptămâni, epuizez stocul?

Faptul că îți cumperi alimentele pentru două săptămâni în avans, ceea ce în principiu și eu fac (că doar nu o să-l chem pe om să-mi aducă o legătură de pătrunjel), nu înseamnă că termini stocul magazinului și că următorul client nu o să mai aibă ce să cumpere.

Da, am văzut cu toții la începutul pandemiei rafturi goale și isteria creată de / pe rețele de socializare. Dar să fim serioși, acest lucru s-a întâmplat din simplul motiv că s-a mărit numărul de clienți (eu mă număr printre ei, în 2019 nu am cumpărat din alimentară tot anul cât am cumpărat în ultimele 45 de zile – pentru că nu mâncam acasă, mâncam preponderent în oraș) și consumul acestora (sunt convins că sunt gospodării care nu mai au nevoie să cumpere făină, drojdie și hârtie igienică în următoarele 6 luni) într-un timp foarte scurt iar magazinele nu aveau timp să pună pe raft înapoi din depozit. Sau să se aprovizioneze din depozite.

Cât e de etic să comand?

Mă, să știți că de multe ori mi-am pus întrebarea asta. E ok ca eu să stau acasă, să comand și să-l supun riscului de îmbolnăvire pe livrator (faptul că omul iese din casă, e din start un risc).

Cu toate acestea trebuie să iau în calcul și elementul economic. Nu orice afacere își poate muta activitea online. Eu sunt un caz fericit, cu toate că 90% din clienții mei și-au suspendat de tot activitatea, ceea ce presupune că și încasările mele lunare s-au diminuat considerabil, activitatea mea a fost și înainte de pandemie una preponderentă online.

Deci, presupun, că acesta este motivul principal pentru care oamenii se supun acestui risc: dacă nu lucrează, nu fac bani, dacă nu fac bani, nu au din ce să se întrețină. Deci, într-un final, nu eu sunt cel care ia această decizie, ci fiecare angajat / angajator în parte și sunt convins că în luarea acestei decizii au pus pe hârtie toți factorii.

Cum pot să-i susțin pe livratori?

Indiferent că vorbim de afacere în sine sau de oamenii care livrează, cred că în primul rând trebuie să avem o toleranță mai mare în aceste vremuri. Adică să nu ne enervăm dacă întârzie, dacă omul nu este la fel de politicos ca în condiții normale, dacă din pachet ne lipsește ceva sau nu este cum ne-am aștepta noi.

Am scris un articol pe tema asta, Câteva lucruri pe care le poți face pentru a susține localurile preferate în timpul CoronaVirus, pe lângă asta cred că e foarte important, pentru omul care îți livrează, să-i lași un bacșiș consistent. Să nu uităm motivul principal pentru care a ales să se expună riscului.

Chiar dacă ai ales opțiunea de plată prin card bancar, sunt convins că poți discuta cu omul și că are posibilitatea să-i transferi bani prin BT Pay, Revolut sau chiar transfer simplu bancar.

Ce e mai bine: să comand sau să cumpăr un voucher de susținere?

Personal nu cred, pe termen mediu și lung, în acestă soluție. Cu toate acestea sunt convins că managerii și-au făcut calcule și într-un final au luat deciziile pe care le-au considerat ei cele mai potrivite pentru afacerile lor.

Eu nu am cumpărat niciun voucher, nu vă spun vouă ce să faceți, fiecare trebuie să fie conștienți de implicații și la finalul zilei să fie confortabili cu deciziile luate. Așadar dacă un restaurant are disponibilă opțiunea de a cumpăra un voucher și voi considerați că-i susțineți, că e în regulă să-i susțineți în acest mod, achiziționați voucherul.

Am publicat o listă cu afacerile din Cluj care livrează în perioada asta și care au vouchere.

Cine ești tu să-ți dai cu părerea pe un asemenea subiect?

Aș vrea să subliniez, să înțelegeți și să fiți conștienți de faptul că nu sunt nicio autoritate în domeniu și că trebuie să luați acest articol cu doza de scepticism pe care v-o recomand să o aveți ori de câte ori citiți ceva pe internet. 

Sunt apropiat domeniului HoReCa, am clienți în domeniu pe parte de comunicare, deci, prin prisma muncii depuse am acces la unele informații din spatele cortinei. Cu toate acestea, în primul rând sunt un client fidel al industriei.

Acesta a fost și motivul principal pentru care mi-am ales clienți din acest domeniu: dacă tot frecventam localurile, eram în contact direct cu afacerile și puteam să observ mai îndeaproape ce se întâmplă bine și ce nu funcționează. Partea de comunicare a fost doar o extensie a bloggerului cu o activitate de peste 10 ani (am început să scriu pe acest blog în 2008).

Să fim sănătoși, #stămÎnCasă!


Ideea articolului mi-a venit plecând de la o postare de-a Rockosanei prin care atrăgea atenția asupra faptului că în delivery, în perioada asta, prea puține afaceri își mai dau interesul să folosească ambalaje biodegradabile. Informație pornită de la articolul publicat în The Atlantic și extrasă din newsletterul trimis de către DOR, newsletter la care de altfel vă recomand să vă abonați.

Imaginea cu care am ilustrat acest articol (featured image) îi aparține Brooke Lark, este o imagine cu licență pentru folosire comercială și / sau personală.


1 comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Post

Soluția aleasă de mine pentru urmărirea și catalogarea automată a cheltuielilor

Next Post

Instagram: funcții noi pentru a sprijini afacerile mici din România

Related Posts

(Untitled)

O masura simpla, zic eu, prin care statul ar putea sa ridice din greutatiile pe care noi, cetatenii de rand, platitorii de taxe si impozite le suportam. Totodata ar rezolva si problema fraudei cu care se confrunta.
citește mai mult